Reisverslag Noorwegen 2010
reisverslag noorwegen 2010

Wo 23 juni 01.00 uur. De wekker loopt af en het is tijd om op te staan voor een lekkere lange vakantie naar Noorwegen. Om 02.00 uur vertrekken we met onze pas aangeschafte kampeerbus van Veenendaal naar Kopenhagen.

Onze boot lag al klaar

Na  het inchecken rijden we de opstelplaats op en om 15.30 uur mogen we het schip in. We hebben de mazzel, dat we precies midden voor de uitgang van het schip komen te staan.

Onze binnenhut is voorin het schip en zoals gezegd een binnenhut, dus zonder ramen. Wel lekker ruim met 2 bedden naast elkaar. Om 18.30 uur staat er een tafel voor ons gereed, waar we tot 20.15 uur gebruik van mogen maken voor het lopend buffet. Het eten smaakte prima.

Na het eten nog een poosje van het mooie uitzicht genieten en dan de slaap van de vorige nacht inhalen, terwijl op we gewoon verder reizen naar Oslo.

Do 24 juni, Na een heerlijk nachtrust op een spiegelgladde zee om 07.00 uur opgestaan en aan dek ontbeten. We hebben genoten van de tocht door de Oslofjord met z’n scherenkust.

Oslofjord

Om 09.30 uur aankomst in de haven van Oslo. Een geweldige ervaring.

Als eerste reden we van de boot en ook als eerste bij de douane. Buiten een fles Jägermeister en 3 flessen wijn, hadden we te veel bier meegenomen, maar konden de douane overtuigen, dat we ons netjes aan de regels hadden gehouden. 20 Meter na de douane mochten we nog even blazen voor een alcoholcontrole en toen die 0,00 aanwees kon onze reis door Noorwegen beginnen.

Na een valse start in Oslo, - we reden door alle wegwerkzaamheden de verkeerde kant op- konden we al snel de goede route pakken richting Sandvika over de E18. Vandaar reden we over weg 7 richting Birkelund waar we op Birkelund camping met Nederlandse eigenaren een plekje zochten voor de nacht.

Wandeling bij Birkelund

We reden deze dag 251 km.

Vr 25 juni, Om 09.30 uur vertrokken en om 10.45 uur een stop voor een pittige wandeling van 17 km bij Østerbø  en circa 700 hoogtemeters langs het Aurdalsvatnet en Nesbøvatnet. Om 17.15 de reis voortgezet naar Lunde camping in Aurland.

Eerst wilden we op een parkeerplaats boven Aurland overnachten, maar ’s avonds om een uur of 10 kwamen we erachter, dat we hier niet mochten staan. Ook was het er niet erg rustig, want we stonden vlak aan de weg en er stopten regelmatig auto’s en motoren om van het uitzicht op de fjord te genieten.

We reden deze dag 90 km.

Za 26 juni, Na eerst lekker te hebben gedoucht en ontbeten vertrokken we rustig via de Aurlandsvegen (pasweg over de langste tunnel van Europa 24.5km, niet geschikt voor caravans) naar Leardal en vandaar verder over weg 5 naar Fodnes, waar we de veerboot naar Manhiller namen.

Via weg 5 naar Sognedal en vandaar over weg 55 en 603 naar Gaupne.

Nigardsbreen

In Gaupne weg 604 naar de Nigardsbreen, parkeren bij de Nigardsbrevatnet. Vandaar een klein uurtje lopen naar de gletsjer. Echt de moeite waard.

Na dit bezoek zijn we weer een stukje terug gereden en een overnachtingsplek gevonden tegenover een elektriciteitscentrale naast een leegstaande caravan, een oud barrel. Het zag er naar uit, dat deze daar in de opslag stond, dus onbewoond. Dit was onze eerste keer wildkamperen.

We reden deze dag 165 km.

Zo 27 juni, ‘s Nachts om 03.30 uur hoorden we een auto stoppen naast onze kampeerbus en wat stemgeluiden.

Dan lig je niet erg lekker meer.

Even later hoorden we wat gerommel bij de caravan die daar stond en na een kwartiertje hoorden we de auto weer vertrekken. Toen we om 08.30 uur opstonden en naar buiten keken, was de caravan verdwenen. Wel een rare tijd om je caravan op te halen, maar ja…….

Om 10.15 uur vertrokken via weg 55, een onbeschrijfelijke mooie tocht van Gaupne naar Lom, echt een aanrader.

weg tussen Gaupne en Lom

Boven op 1200m fantastische panorama’s met veel sneeuw en ook nog ijs op de meren. Onderweg ook al weer een mooie rustige plek aan een zijweg langs een rivier gevonden.

We reden deze dag 190 km.

Ma 28 juni, Na het ontbijt vertrokken we om 09.15 in de richting van Geiranger. Onderweg hadden we weer de nodige stops voor prachtige vergezichten. In de omgeving van Billingen aan weg 15 hebben we een korte wandeling naar een bergmeertje gemaakt. Hier hadden we een ontmoeting met een sneeuwhoen.

Goed gecamoufleerd was hij bijna niet te zien tussen de bergrotsen.

Op de terugweg hadden we een ontmoeting met een heftige regenbui. Dan is het prettig te weten dat er droge kleding in de kampeerbus ligt.

Zicht op Geiranger

Voor de afdaling naar Geiranger nog even gestopt op de overvolle parkeerplaats, vanwaar de foto’s van Geiranger en het fjord zijn genomen.

Deze zie je in alle informatiebladen van Noorwegen terug.

In Geiranger vonden we een koninklijke plek op Geiranger Camping, pal aan het fjord, met uitzicht op een gigantisch groot cruise schip. Op een enkele caravan na stond de camping bijna vol met alle types campers.

’s Avonds vertrok het cruise schip en was het fjord leeg.

We reden deze dag 84 km.

Di 29 juni, bij het wakker worden om 08.15 lag er al weer een nieuw cruise schip voor de deur.

Trauma heli

Om ca. 09.15 landde er een traumahelikopter op 20m voor onze neus voor een spoedgeval aan de andere kant van de rivier op de camping. Na 1½ uur vertrok deze weer zonder patiënt, deze ging met de ziekenwagen mee.

Onze reis ging terug naar Grotli en vandaar via weg 258 en 15 via Stryn naar Loen, waar we weer konden wildkamperen op een open plek bij een steengroeve met een mooi uitzicht op de omliggende bergen en gletsjers.

We reden deze dag 132 km.

Wo 30 juni, Na een stille nachtrust vertrokken we richting Briksdal.

Briksdalbreen

Hier hebben we een wandelroute van circa ¾ uur gemaakt naar de Briksdalgletsjer.

Ook was er de mogelijkheid om met een soort golfwagentje naar boven te rijden. De Japanners maakter hier gretig gebruik van (wat een watjes ingepakt alsof ze naar de Noordpool gingen).

Onderweg de mooiste bloemen, waaronder diverse orchideeën. Bij de gletsjer aangekomen constateerden we, dat we er niet erg dichtbij konden komen. De waarschuwingsborden spraken voor zich. Na een half uurtje hoorden we een oorverdovende knal en direct was duidelijk, dat de gletsjer de dader was. Er brak namelijk een gigantisch stuk ijs af en dat kwam met donderend geweld naar beneden. Een prachtig schouwspel op een veilige afstand. Hierna zijn we via weg 15 richting Nordfjordeid gereden en  na  20km over een heel smal weggetje een lekker rustig plekje op een parkeerplaats bij een plantenkwekerij aan de Eidsfjord gevonden voor de overnachting.

De cruiseschepen voeren weer vlak langs ons op.

We reden deze dag 150 km.

Do 1 juli, om 08.00 uur waren we wakker en na het ontbijt hetzelfde smalle weggetje weer terug naar Nordfjordeid.

Vandaar naar het uiterste puntje op het eiland Vågsøy het gehucht Teige met een fantastisch uitzicht op de eilandjes in de Atlantische Oceaan. Vanhier weer terug tot Bryggja en dan via weg 61 tot Fiskå.

Hier linksaf tot Krokevika, waar we een plaatje van een overnachtingplaats vonden, bijna aan het einde van het fjord.

We reden deze dag 197 km.

Vr 2 juli, Vandaag gaat het naar het vogeleiland Runde aan de Atlantische Oceaan.

Vogeleiland Runde

Hier hebben we een wandelroute van 12km gemaakt over het eiland met hoge klifrotsen en moerassige veenpaden.

Op de klifrotsen zaten honderden Jan van Genten en ook boven het water zweefden er enkele honderden. Een prachtig schouwspel. Ook de Kuifaalscholvers waren in grote getale aanwezig. De Papagaaiduikers hebben we helaas niet gezien. Waarschijnlijk moet je dan met een safaribootje over het water.

Wel zagen we een paartje Grote Jagers met hun kuiken. En als klap op de vuurpijl werden we getrakteerd op de aanwezigheid van 11 Zeearenden.

Wat een enorme grote vogels, vooral als er eentje vlak voor je neus opvliegt. De Jan van Genten lieten wel een poepje ruiken. De klifrotsen waren compleet wit gescheten en de lucht die er afkwam was er niet minder om. Op de parkeerplaats hebben we ons wat opgefrist en gelijk maar gegeten, zodat we daarna nog een eindje terug konden rijden via weg 61 richting Hareid, waar we  onderweg net voorbij Haddal langs de weg ons kamp opgeslagen hebben.

We reden deze dag 114 km.

Za 3 juli, 09.30 uur vertrokken vanuit Haddal naar Hareid, waar we de ferry naar Sulesund namen. Via Sjøholt over weg 650 naar Lingås, waar we aan de beroemde Trollenweg begonnen.

Bovenaan werden we vriendelijk verzocht, om een wachtpauze in te lassen van ca 45 minuten, i.v.m. een wielerronde die vanuit Åndalsnes omhoog ging en finishte op de top, het punt waar wij dus niet verder mochten.

Toen we eenmaal verder mochten, ging het in file naar beneden, een serpentine afdaling van 10% en ook nog met terugkerende wielrenners ertussen, die met 70km per uur voorbij kwamen racen.

Iets voorbij Åndalsnes in Eidsbigda vonden we de mooi gelegen Saltkjelsnes camping, waar we na 4 dagen weer lekker van een gratis warme douche konden genieten en natuurlijk met uitzicht op de Rødvenfjord 5 meter van de kampeerbus, wat een bofkonten.

We reden deze dag 184 km.

Zo 4 juli, om 10.00 uur vertrokken, na nog een keer lekker gedoucht te hebben, kostte tenslotte toch niks.

De route ging via Molde naar Bud, waar we een kijkje genomen hebben op het vestingwerk.

Vandaar over de atlantic Road naar Kristiansund. Deze weg was niet zo spectaculair als de folders doen vermoeden.

Bij Kristiansund door 2 toltunnels richting Tingvoll aan weg 70. Hier linksaf geslagen en aan een rustige weg bovenlangs de Trongfjord weer een rustig plekje voor de overnachting gevonden achter een opslagplaats voor openhaardhout.

We reden deze dag 208 km.

Ma 5 juli, om 09.30 vertrokken, na eerst wat regen in de ochtend, maar voor de rest van de dag zonnig weer.

Aan de weg 70 tussen Sunndalsøra en Oppdal zijn we bij Gjøra rechtsaf geslagen naar Jenstad, een gehucht van 5 huizen.

Hier hebben we een beauty van een wandeling gemaakt met een uitstapje naar een onbemande berghut, Gammelsetra geheten.

Deze berghut dateert uit 1770 en heeft vroeger dienst gedaan als bergboerderij. Tegenwoordig is deze boerderij in beheer van de bergsportvereniging en doet dienst als onbemande berghut voor wandelaars. Een bijzondere plek.

Vandaar terug naar de route en de beek overgestoken en via boerderij Lundlia de steile afdaling van 300 hoogtemeters door het bos naar de waterval gemaakt.

Een prachtige beloning. Als toetje op de route mochten we - na een gammel hangbruggetje te hebben overgewiebeld – nog 120 hoogtemeters klimmen om bij de kampeerbus uit te komen. 2km naar beneden gereden en weer een leuk plekje voor de overnachting gevonden.

We reden deze dag 83 km.

Di 6 juli, Verkwikt om 09.00 uur opgestaan en rond de klok van 10 weer op pad van Gjøra naar Oppdal en verder via de E6 naar Hjerkin. Bij Kongsvoll nog een wandelingetje van 1 ½ uur gemaakt met oa een botanische tuin. Verder via weg 29 naar Folldal en vandaar weg 27 naar Holen, waar we een mooie rustige plek hadden aan een parkachtig gebied bij een riviertje voor de overnachting. Ook muggen hadden deze plek uitgezocht.

Hier was een mooi wandelgebied en we hebben dan ’s avonds een GPS route op de laptop uitgetekend voor de volgende dag.

We reden deze dag 127 km.

Wo 7 juli, Vandaag na het ontbijt de wandelschoenen aan en zo vanaf de kampeerbus de uitgestippelde route gelopen.

Een mooie route met weinig klimmen en dalen langs verrassende plekjes. De bodem in het bos was grijs-geel van het rendiermos. Aan het einde van de route liepen we langs een riviertje met een moerasgebied ernaast, waar onze route doorheen zou lopen, maar geen pad te bekennen.

Dan maar op de GPS navigeren een beetje parallel aan de ingetekende route en dan kom je uiteindelijk wel bij het bruggetje uit waar we de rivier over moesten steken. Terug bij de kampeerbus gaf de GPS een afstand van 17,6 km aan.

Een leuke dagbesteding. Bij gebrek aan een douche maar weer een keteltje water gekookt en lekker naast de kampeerbus schoonpoedelen. We hebben op dezelfde plek overnacht, de enige keer in de 4½ week dat we onderweg zijn geweest.

We reden deze dag 0 km.

Do 8 juli, Om 10.00 uur vertrokken verder over weg 27 naar Ringebu en vandaar linksaf via de Friisvegen  over een enorme hoogvlakte naar Atnosen.

Verder over de E3 tot Hanestad en rechtsaf via Brakka naar Øvre Rendal. Linksaf over weg 30 tot Elvål en hier rechtsaf via Trivstad richting Tynset.

Ook langs deze weg een oorverdovende stille plek aan de rand van een weiland langs een meanderende beek vlak voor Brykdalen. Ook hier weer lekker poedelen met een keteltje water uit de beek.

We reden deze dag 191 km.

Vr 9 juli, 09.30 vertrokken richting Tynset en vandaar via Tolga en Røros rechtsaf weg 31 op. Bij Stensåsen rechtsaf een landweg op, waar we al om 13.00 uur een hele mooie overnachtingsplek vonden aan een meer. Lekker een boek lezen in het zonnetje.

Dit is toch vakantie! Helaas waren er ontzettend veel muggen en ander steekgespuis. We hebben het overleefd.

We reden deze dag 105 km.

Za 10 juli, Vertrek met bewolkt weer via Brekken over weg 705 tot Størdal en vandaar de parallelweg tussen de E6 en de Strindfjord. Onderweg werden we verrast door de aanwezigheid van 5 kraanvogels in een weiland langs de weg.

Om 16.00 uur kwamen we in Storsand op Storsand Gårdcamping aan. We konden een vorstelijke plek  aan het fjord bemachtigen.

s’Avonds zagen we 2 bruinvissen voor het strand langszwemmen. De Duitsers naast ons waren niet erg gecharmeerd van deze vissen.

Niet te eten maar zij vreten wel alle vis voor onze neus weg, was hun commentaar. Ook maar even van de gelegenheid gebruik maken om de was te doen.

En 'savonds genieten van de mooie zonsondergang.

We reden deze dag 163 km.

Zo 11 juli, met mooi weer en weemoed vertrokken van de fjorden het binnenland weer in richting Tynset. Halverwege de ochtend werd het regenachtig, dus maar doorrijden en een stop op dezelfde parallelweg van weg 30 als op 8 juli, maar dan aan het andere eind.

We reden deze dag 250 km.

Ma 12 juli, Na een heerlijke nachtrust weer terug naar Tynset en vandaar over weg 30 naar Arkestrømmen. Linksaf richting Isterfossen over weg 217, waar we een rustig plekje in het bos vonden. s’Avonds een ommetje gemaakt naar de rivier, waar de sportvissers in grote getale bij elkaar waren en hun kamp in het bos opgeslagen hadden. We werden compleet lek geprikt door de muggen en ander ongedierte. Een wandelrondje van circa 8 km.

We reden deze dag 117 km.

Di 13 juli, Na een nacht met regen en onweer lekker uitgeslapen tot 10.00 uur.

Op ons gemak ontbeten en om 11.00 uur met een rustig gangetje richting Elgå. We hadden een reden om hier heen te gaan, maar we wisten niet meer welke, totdat we vlak voor Elgå op onze reden getrakteerd werden.

Er kwam een kudde rendieren op ons af, langs de kant van de weg en dan stop je natuurlijk om dat op foto en film vast te leggen. We hadden een mooie plek op Båtstø camping in Elgå.

Om 13.00 uur hadden we onze lunchpakketten klaar en de rugzak gepakt voor een rondwandeling van 18 km, waarvan de eerste 8 km klimmen door moerassige delen door het bos en daarna over een kale

rotsvlakte weer aan de afdaling beginnen door weer een moerassig bos. We waren om 18.00 uur terug op de camping en na een lekker biertje heerlijk gedoucht.

Na het avondeten nog even een ommetje door Elgå, wat niet veel voorstelt. Bijna weer op de camping werden we opgeschrikt door wolvengehuil of zoiets. Later bleek, dat er een kennel in de buurt is, waar ze Husky’s houden. Deze honden kunnen een wolf aardig imiteren.

We reden deze dag 52 km.

Wo 14 juli. vertrokken we via weg 221 en al snel passeerden we de Zweedse grens. Terwijl Corrie voor de lunch een kommetje soep maakte liep ik aan de overzijde van de weg een heuveltje op en in m'n ooghoek zag ik een rendier lopen. Er achteraan en ook Corrie kwam er bij. Even later was het rendier er op z’n gemak bij gaan liggen. Na nog eens goed kijken zag ik er 4 liggen. Na wat bewegen van ons kwamen ze toch maar in de benen en gingen er rustig vandoor.

Na de soep gingen we verder richting Idre en daar rechtsaf weg 70 op terug naar Noorwegen. Via weg 28 linksaf weg 26 op naar Trysil. Hier linksaf een landweg op voor een wandeling. Na 30 km deze landweg opgereden te zijn kwamen we bij het startpunt, alleen was er geen wandelpad te bekennen. Na 'savonds bijna opgevreten te zijn door de muggen en knutten maar een eindje terug gereden, waar we de nacht op een parkeerplaats langs een landweg hebben doorgebracht.

We reden deze dag 228 km.

Do 15 juli 10.30 uur vertrokken richting Ljørdalen over een landweg en vandaar richting Støa, waar we een kijkje bij het Støakanaal hadden. Deze werd vroeger gebruikt als transportkanaal voor boomstammen.

Ook zou er een wandelroute liggen, maar ook deze was niet te vinden, dus maar weer verder over weg 25 en liksaf naar Rörbäcksnäs in Zweden.

Vandaar rechtsaf naar Bustad Noorwegen en via weg 208 tot Midskogberget en linksaf over weg 25 tot Sloenden.

Hier langs het Osen Jøenmeer en halverwege een rustige overnachtingsplek aan een landweg.

We reden deze dag 130 km.

Vr 16 juli, Vertrokken richting Valmen en linksaf over weg 215 naar Rena. Verder via Elverum de weg 210 naar Kongsvinger en vervolgens weg 61 naar Charlottenberg in Zweden, tevens afscheid van Noorwegen.

In Charlottenberg eerst wat inkopen in een gigantisch koopcentrum buiten de stad en daarna reden we verder richting Gunnarskog, waar we halverwege linksaf een landweggetje inreden voor een overnachting aan een meer.

Het eerste buitenwater, wat niet te koud was om in te zwemmen, waar we dan ook heerlijk van genoten hebben.

We reden deze dag 244 km.

Za 17 juli, Na een frisse ochtenduik in het meer een lekker ontbijt en dan op weg richting Karlstad over weg 61. Onderweg ook weer 5 kraanvogels in een weiland gezien en aan aantal reeën, waarvan sommige net met het koppie boven het graanveld uitkwamen. Een grappig gezicht. Na een ommetje van 80 km naar Ekenäs onder Säffle voor de lunch weer de E45 op voor verdere rondzwervingen. Uiteindelijk weer een overnachtingsplek aan een landweggetje naar Dalslänged.

We reden deze dag 309 km.

Zo 18 juli, vertrokken richting Dalslänged, waar we nog mooiere plekjes ontdekten voor een overnachting, maar ja als je alles van tevoren weet…….

Linksaf weg 172 naar Uddevalla. Hier rechtsaf richting Orust via weg 160 en 169 naar Skähamn, waar we een strand dachten te vinden, dus alleen maar rotsen en een piepklein strandje.

Weer terug naar weg 160 en verder over de fjordbruggen naar een camping bij Stenungsund, waar we direct maar weer omkeerden en 200 meter verder op een picknickplaats langs de weg overnacht hebben. Ook hier weer een geweldig mooie zonsondergang.

We reden deze dag 218 km.

Ma 19 juli, Na een rustige nacht tot 05.30 uur - want toen kwam het verkeer goed op gang en ook de trein-  hebben we geprobeerd om tot 08.30 uur te slapen, maar gingen er toch maar uit en na het ontbijt snel vertrokken over de parallelweg langs de E6, tot voorbij Göteborg. Via weg 158 verder naar het zuiden en bij Kungsbacka het slot Tjolöholm bekeken. Een interessant en mooi slot, waar beroemdheden als prins Charles en prinses Diana hebben gelogeerd.

Verder parallel aan de E6 richting Varberg en vlak voor Falkenberg een rustige plek gevonden, na diverse grote campings bekeken te hebben. Niks voor ons.

We reden deze dag 183 km.

Di 20 juli, Voor ons vertrek kwam er een Zweed langs. Hij had ons gisteravond zien zoeken voor een plek. ‘s Avonds was hij ook al langs gefietst, om te kijken waar hij ons de volgende dag kon vinden. Nu kwam hij met een plattegrond van de omgeving met tips voor bezienswaardigheden. Ook kregen we een tijdschrift met daarin alleen maar internetadressen van sterke drank voor een, voor hun goedkope prijs. Als klap op de vuurpijl kregen we ook nog een CD met Zweedse voetballiedjes, ter compensatie op het verlies van Nederland tegen Spanje. Een leuk afscheid.

Verder afgezakt naar Helsingborg, waar we maar 10 minuten hoefden te wachten voor de veerpont van Scandline naar Helsingør.

In Denemarken hebben we de margrietroute gereden. Deze gaat over mooie toeristische binnenwegen en gaat dan ook door heel Denemarken. Je komt door idyllische dorpjes, die je zelf niet snel zou vinden. In Gandløse vonden we een rustige en betaalbare camping aan een meer, camping Undinegårdens.

We reden deze dag 188 km.

Wo 21 juli, Na een frisse nacht, overgaand in een broeierige ochtend, na eerst een verkoelende duik in het meer en een lekkere douche en ontbijt vertrokken we verder over de margrietroute door heuvelachtig gebied, met aan beide zijden van de weg graanvelden en graanvelden en verderop nog meer graanvelden.

De weg voerde ons toch ook nog langs prachtige oude nederzettingen (kloosters of iets dergelijks uit 1557) in zeer goede staat.

Af en toe verlieten we de route, om niet te veel om te rijden. Ons einddoel voor vandaag was camping Bisserup in Bisserup aan Smålandsfarvandet, waar we om 16.30 uur arriveerden.

We reden deze dag 186 km.

Do 22 juli, Alweer een rustige nacht. We hebben het dekbed uit de hoes getrokken en daardoor geen last van de warmte gehad. Toen we wakker werden regende het iets, maar tijdens het ontbijt buiten kwam de zon er door en liet direct voelen hoeveel kracht hij had. Zweten als een otter.

Verder met de margrietroute over smalle landweggetjes. Na wat omzwervingen ‘ we konden de plaatsnamen niet op de kaart terug vinden’ . Het bleek namelijk, dat er een nieuwe margrietroute via het noorden van het eiland was aangelegd en die stond niet op onze kaart. Daar kom je natuurlijk veel te laat achter. Uiteindelijk toch de brug naar Kolding over en vandaar in zuidelijke richting op zoek naar een camping.

We vonden er één in Bjert en nog goedkoop ook. 145DK per nacht, een prachtige eenvoudige natuurcamping op een voormalige Botanische tuin. Skamling camping, een aanrader voor rustzoekers.

We reden deze dag 232 km.

Vr 23 juli, Na een stille nacht en eerst een koude en uiteindelijk toch een warme douche om 10.30 uur vertrokken. Bij Flensburg gingen we Duitsland binnen en vervolgden we onze reis naar Husum, waar we twee campings in gedachten hadden. De eerste was niet te vinden en de tweede moeilijk. Deze lag een eind verder dan de plaats Husum aan de “Wattensee”, camping “Zum Seehund”. Eigenlijk meer in de buurt van Siomonsberg. Corrie wilde ’s avonds nog even wadlopen en heeft dat geweten ook.

Via een geul wilde ze naar de overkant lopen, maar dat werd uiteindelijk alleen maar uitglijden de geul in, met de nodige hilariteit. Helaas het fototoestel niet meegenomen, maar de stank van de modder ging wel mee terug. Een wasbeurt bij de Waddenzee was niet voldoende.

We reden deze dag 202 km.

Za 24 juli, 10.00uur vertrokken richting het zuiden. Alleen maar over provinciale wegen. Lekker rustig. Via weg 5 naar Glückstad en daar de pont over de Elbe genomen. Hiervoor wel 1 uur moeten wachten, ondanks dat er 4 veerponten in de vaart waren. De overtocht duurde toch noch 25 minuten. Vanaf de pont rechtsaf en over weg 73 een leuke camping Ferienpark Wingst gevonden € 15,00 (zwart)

We reden deze dag 149 km.

Zo 25 juli, De laatste etappe naar huis.

We reden deze dag 437km.

Al met al 33 dagen op pad geweest en 6405 kilometer gereden.

De volgen de reis gaan we iets minder rijden en toch meer wandelen.

We hebben in ieder geval de kampeerbus kunnen testen en zijn dus niet van plan om weer met de tent te gaan kamperen. Het was een goede investering, waar we nog lang plezier van hopen te hebben.